Thursday, September 8, 2011

PTPTN HARAM?

                                
                               betol ke pinjaman dan sumber dari PTPTN ni haram?





oh our god! di sini aku nak korang berfikir dengan tajuk di atas! why? how? what?

Can u all find the mean of loan? pinjaman adalah sesuatu benda atau zahirnya kita mengambil dan memulangnya dalam bentuk yg sama dan tiada berkurang dan tiada lebihnya,. aku nak kecik kan sikit perkara yg perlu di higlight,..kenapa pinjaman harus ada cukai semua? kenapa perlu ada bayaran bunga? dalam satu hadis ada meriwayatkan;-


Diriwayatkan dari Anas dari Nabi Salallahu alaihi wa Sallam beliau bersabda:

“Jika seseorang memberi pinjaman, maka janganlah dia mengambil hadiah." [HR Bukhari dalam Kitab Tarikhnya].

Imam Syaukani juga menambah Bukhari meriwayatkan dalam Sahihnya dari Abu Burdah bin Abu Musa, dia berkata: “Aku mendatangi Madinah dan menemui Abdullah bin Salam. Dia berkata kepadaku: “Sesungguhnya kamu berada di tanah yang riba di dalamnya tersebar. Jika kamu memiliki hak atas seseorang, lalu dia menghadiahkan kepada mu seikat jerami, atau seuncang gandum, atau segenggam makanan ruji, maka janganlah kamu mengambilnya, kerana, itu adalah riba.” [Nailul Authar V/258].



Sekarang PTPTN da turun kan 1% dari 3% cukai perkhidmatan yg di jadi plan UJRAH(upah), ikutkan pinjaman kenapa harus ada upah ni semua,? ape makna pinjaman sebenar? ok, menurut dari segi islam pinjaman haruslah dibayar mengikut nilai pinjaman asal tanpa si pemberi pinjaman mendapat apa2 faedah seandai 1 sen terlebih maka itu di anggap riba dan itu tak di panggil pinjaman. ada faham? dan kenapa cukai perkhidmatan di tukar kepada ujrah? dalam islam memang tiada istilah cukai perkhidmatan dalam pinjaman,..dan istilah ujrah di gunakan untuk menghalalkan segala faktor percanggahan islam td oleh golongan kapitalisme.


jd,dalam negara yg makmur yg aman damai,. benda mcm nie tidak patut menjadi sandaran bg sebelah pihak untuk mengaut keuntungan, di sini serius aku tidak berpuas hati dengan negara, kenapa? sbb aku rasa ini blh membebankan rakyat,..segalanya pinjaman itu di guna untuk kos pembiayaan pendidikan anak bangsa, dan kos ni di tanggung oleh ibu bapa kita, tp sebenarnya, di mana tanggung jawab negara untuk anak bangsa, tanpa anak bangsa negara xhidup beb! sepatutnya negara yg harus bertanggungjawab n wajib memberi kesenangan kepada penduduk dalam pendidikan,dan menghapus segala cukai bagai tuh! segala dunia da di tawan oleh pemikiran kapatalis sebenarnya. tidak memandang pada jalur yg sebenar,.so sama2 la berfikir halal ke x sumber yg kita dapat,..adeih,..


xpinjam kn xblh sambung! kalu da pinjam paham jela!


sekian saja coretan ini,..mintak maaf andai mana2 pihak terasa hati,..




No comments: