Tuesday, May 19, 2015

PANDUAN TEMUDUGA SPA

SALAM,

Di sini aku ingin berkongsi sedikit pengalaman aku di temuduga oleh pegawai SPA.
Jawatan yang aku dapat ketika itu adalah penolong pegawai perikanan gred G27 bertempat di kuala terengganu bertarikh 2/4/2015. kebiasaan dalam bilik temuduga hanya ada dua panel iaitu dari SPA dan dari jabatan berkenaan dgn jawatan dipohon.

Berbalik pada isi kandung temuduga, pada hari temuduga aku adalah orang pertama di temuduga pada pukul 8 pagi. Selepas selesai pengesahan sijil kat luar bilik baru lah dapat masuk bilik temuduga setelah di panggil. Seperti biasalah panel spa akan mula terlebih dahulu temuduga. Sesi taaruf kenal diri dahulu, PROMOT diri la sikit kn. Then, barulah di soal :
1. Sedang berkhidmat ke sekarang?
2. Macam mana suasana kerja sekarang?
3. Cuba ceriter sikit apa pengalaman kerja awak?
4. Apa visi jabatan awak?  *xberkaitan kot

Soalan panel kedua dari jabatan:

1. Awak minat jawatan ni kan, ape perancangan awak untuk meningkatkan produktiviti dalam
    perikanan?
2. Apa sumbangan yang awak ingin lakukan sekira dapat jawatan ini?
3. Kenapa awak memilih jawatan ini sedangkan result awak sesuai untuk ke arah bidang lain.

Sebenarnya perbualan lebih bnyak santai je. Dorang tanya pun bnyak dari apa yg aku cerita kat dorang. Kadang2 dorang akan cuba provok dengan soalan yang xmasuk akal kadang2 xberkaitan pun just sekadar nak tengok kita bercakap. dalam 20 minit dah selesai di temuduga. haha .
macam tuh la serba sedikit. nak ikutkan perbualan tuh panjang jugak. Tapi dah lupa.

wassalam.

4 comments:

Siti Hawa said...

pastu awak dpt x jwtn nie?

Siti Hawa said...

pastu awak dpt x jwtn nie?

Jiwa Kamikaze said...

Then...not my rezeki.. i give full of my effort but Allah is not giving to me for this job..

Jiwa Kamikaze said...

Xdpt pun...bkn rezeki sy..