Tuesday, February 11, 2014

Apa Punca INSOMNIA?

Sejak kebelakangan ini kepayahan tidur aku semakin menjadi-jadi. Kalau bahasa orang di hospital namanya INSOMNIA. Memang kejam kot penyakit cenggini! Aku rasa bukan aku sorang je kan yang dapat penyakit cenggini mesti adanya geng-geng kat luar sana ada penyakit ni. Mata mengantuk tapi tak dapat lelap cam ner tuh?



Aku tak pastilah beb punca apa. Sebelum tidur da baca tiup bagai-bagai ayat dah tapi tak lelap juga. haha. Tapi serba sedikit aku dapat kesan lah juga punca dari penyakit nih dari dalam badan aku sendiri. antara puncanya adalah sebab mungkin la aku terlebih tidur tak ikut tempoh waktu yang sepatutnya 8 jam. Kadang-kadang kurang beraktiviti petang juga ada puncanya juga sebab kita tak guna tenaga yang masih ada dalam badan kita menyebabkan badan boleh tahan pada malam hari walaupun mata dah mengantuk kn. Sebab dah terajar dan mula tidur lewat itu lah punca yang menyebabkan keesokkan hari tarik masa tido lebih dan malam hari susah nak tidur. Dan ini menyebabkan putaran jam waktu tidur berubah dan menjadi kebiasaan.

Rasanya tuh jelah yang dapat aku tarik dari dalam badan aku sendiri. Tapi apa-apa pun sebelum tido selalulah amalkan bacaan surah '3Qul' dan ayat Kursi mudah-mudahan tidur kita tidak di ganggu dan terganggu. :)

No comments: